گره در گچ بری
• کاربرد گره درگچ بری را می توان همزمان با بکار بردن کارهای گره آجری دانست،زیرا نما سازی به وسیله گچ کاری در دوران ساسانی نیز در ایران معمول بوده است که نمونه هایی از آن هنوز در موزه ی ایران باستان موجد است.مشهورترین قطعات گچی که در بخش اسلامی موزه ی ایران باستان نگه داری می شود،قطعات گچی متعلق به اثار باستانی شهر ری است که از قرن ششم هجری به جا مانده است.نمونه های گره در گچ کاری قرن هشتم را می توان در مقبره ی شیخ احمد جام در تربت جام مشاهده کرد.نفیس ترین نوع گره سازی در گچ بری استفاده شده است مثلا در مدرسه قدیم سپهسالار تهران و مهمان سرای شاه عباس اصفهان.
گره در کاشی و آجر
• از اختلاط کاشی و آجر چه بصورت ساده و چه به شکل حمیل کشی به
وجود می آید .معمولا زمینه های بزرگ یا برخی از آلات گره ازآجر بدمن
لعاب یا خشت پخته و بدون لعاب ،با تیشه تراشیده شده ابتدا آبخوار
شده وسپس بوسیله ی گرد آجر نرم سطوح کرمو آسیاب می شود تا
قطعاتی کاملا مسطح و یکدست به وجود آید.قطعات آجری در آمیزش با
قسمت های دیگر زمینه ی گره که از کاشی های الوان تهیه می
شود،ترکیبی زیبا و دلپذیر به وجود می آورد.معمولا ابعاد زمینه ی
آجری 3سانتی متر و بندهای حمیل از 7تا 10 میلی متر است.در این
سبکزمینه آجری برجسته و حمیل تو گود است.اندازه برجستگی بین 5تا
7 میلی متر است.ساختن این گره به شیوه تخمینه انجام می گیرد
گره در آجرکاری
• از دوران سلحوقیان به بعد هنرمندان و معماران ایرانی +سازی و تزیین بناهایی
که می ساختند افتادند.دراین دوره استفاده از خطهای کوفی آجری و گره های
ساده ی اولیه در پیوند با اسکلت و استخوان بندی بنا معمول شد.
در این گونه آثار اجزا زمینه های گره با تراش آجرو+کردن و تیشه داری و درز
کردن آن وبالاخره آسیاب کردن قطعات کوجکتر آجر فراهم شده و هم زمان
با ساختن بنا وپیوند با استخوان بندی یا دیوارها و ساقه ی گنبدها،رج چینی
شده است.با استفاده از این شیوه وتکامل بعدی آن انواع + راسته،تخت وحتی
گل و برگ های برجسته یا تو گود از طریق رج چینی آجر به وجود آمده است
در بعضی موارد نیز خشت خام در شکل های دلخواه تراشیده می شده و پس
از پخت ،در رج های خارجی نماسازی به کار می رفته است.
و مطالب مفید دیگر در قالب pdf در اختیار نگاه زیبای شما 69 صفحه
درباره این سایت